WYSOKOŚĆ DOTACJI
1. Ile wyniesie dotacja do fotowoltaiki w 2021 roku?
Dopłata do instalacji fotowoltaicznej w ramach programu Mój Prąd 3.0
wyniesie maksymalnie 3000 zł. Jednocześnie nie będzie mogła przekroczyć
50% kosztów całej instalacji. Będzie więc niższa niż w latach 2019 i
2020, gdy beneficjenci mogli liczyć nawet na 5000 zł dofinansowania.
2. Jaki jest budżet programu Mój Prąd 3.0 na 2021 rok?br>
Rząd i Unia Europejska, za pośrednictwem NFOŚiGW, przeznaczą na program
534 mln zł. Pieniędzy wystarczy zatem dla 178 tys. rodzin.
Czy dotacja z programu Mój prąd jest opodatkowana?
Nie. Dotacja z programu Mój Prąd nie będzie opodatkowana podatkiem
dochodowym (PIT). Cała kwota trafi więc na rachunek bankowy
beneficjenta.
3. Czy dopłaty można łączyć z innym wsparciem i ulgą podatkową?
Dotację z programu można łączyć z ulgą termomodernizacyjną, w tamach
której można odpisywać od podatku dochodowego (PIT) instalacje
fotowoltaiczne o wartości do 53 tys. zł (nadpłatę podatku urząd skarbowy
zwróci po rozliczeniu roku). Nie można natomiast łączyć ze wsparciem w
ramach programu „Czyste powietrze” lub jakimikolwiek innymi programami
dopłat lub subsydiowanych kredytów.
TERMINY
1. Od kiedy można składać wnioski w Moim Prądzie 3.0?
Nabór wniosków do trzeciej edycji programu dopłat rozpocznie się 1 lipca
2021 roku i obejmie koszty poniesione po 1 lutego 2020 roku.
Jaki będzie okres wsparcia w Moim Prądzie 3.0?
Wniosek o dofinansowanie w ramach trzeciego naboru do programu Mój Prąd
będzie można złożyć dla instalacji zakupionych (decyduje data opłacenia
pierwszej faktury) od 1 lutego 2020 roku do 22 grudnia 2021 roku.
Wsparcie obejmie zatem także instalacje, które zostały już
zainstalowane.
2. Co z osobami, które złożyły wniosek po 6 grudnia 2020 roku?br>
Osoby, które wysłały wniosek o dofinansowanie w ramach drugiego naboru
(Mój Prąd 2.0) po dacie jego zakończenia (tj. po 6 grudnia 2020 roku)
muszą ponownie złożyć wniosek o dofinansowanie w ramach Mojego Prądu 3.0
(poprzedni wniosek został odrzucony).
3. Kiedy będą wypłacane pieniądze?
Dotacje z programu Mój Prąd są wypłacane po pozytywnym rozpatrzeniu
wniosku przez. Rozpatrywanie wniosków następuje na bieżąco. Jednak w
drugiej edycji programu, ze względu na ogromną liczbę wniosków i
konieczność ich poprawiania przez beneficjentów, rozpatrywanie ostatnich
z nich zajęło ponad pół roku.
4. Do kiedy potrawa trzeci nabór?
Wnioski w ramach programu Mój Prąd 3.0 można składać do 22 grudnia 2021
roku lub do wyczerpania budżetu.
NA JAKIE INSTALACJE?
1. Do czego można uzyskać dotację w programie Mój Prąd?
Program Mój Prąd 3.0 wesprze jedynie instalacje fotowoltaiczne. Wbrew
wcześniejszym zapowiedziom rządu dotacje w 2021 roku nie będą wspierać
zakupu magazynów energii czy ładowarek samochodów elektrycznych. Dotacje
do tych rozwiązań mają się pojawić w 2022 roku w ramach programu Mój
Prąd 4.0.
2. Do jakiej wielkości instalacji fotowoltaicznej uzyskamy dopłatę?
Wsparcie będzie można uzyskać na instalacje PV o mocy od 2 kW do 10 kW
montowane na istniejących budynkach mieszkalnych.
3. Jakiej wielkości instalacje fotowoltaiczne są zwykle stawiane z
dotacjami i ile kosztują?
Jak wynika z danych NFOŚiGW przeanalizowanych przez WysokieNapiecie.pl
średnia moc instalacji fotowoltaicznej współfinansowanej z Mojego Prądu
wynosi 5,6 kW, produkuje nieco ponad 5 MWh energii elektrycznej rocznie
i kosztuje 25,6 tys. zł brutto (4,6 tys. zł/kW). Dotychczasowy poziom
dofinansowania (5000 zł) pokrywał zatem ok. 20% kosztów całej
instalacji. Średni poziom dofinansowania w ramach Mojego Prądu 3.0
wyniesie więc ok. 12%.
4. Czy dopłata z programu Mój Prąd przysługują na rozbudowywaną instalację
PV?
Nie. Rozbudowa istniejącej instalacji fotowoltaicznej nie będzie
dofinansowywana.
5. Na co mogą zostać przeznaczone pieniądze?
Dotacjami objęte są instalacje fotowoltaiczne wraz z montażem (przede
wszystkim panele, inwertery, okablowanie, urządzenia do montażu,
robocizna).
6. Jakie urządzenia można zamontować?
Urządzenia wchodzące w skład dofinansowywanej instalacji muszą być
montowane jako nowe, wyprodukowane w ciągu 24 miesięcy przed montażem.
7. Czy można dostać dopłatę do instalacji fotowoltaicznej na budynku
gospodarczym?
Jak informuje NFOŚiGW: "nie ma znaczenia gdzie będzie zamontowana
instalacja (budynek mieszkalny, gospodarczy, itd.). Ważne jest, aby
mikroinstalacja była podłączona przez OSD do licznika dwukierunkowego w
danym Punkcie Poboru Energii (PPE) i była zawarta umowa kompleksowa."
Jaka może być moc instalacji względem zapotrzebowania domu?
Zgodnie z informacją NFOŚiGW: „moc instalacji fotowoltaicznej powinna
być dostosowana do rocznego zapotrzebowania na energię elektryczną.
Instalacja fotowoltaiczna powinna być tak dobrana, aby całkowita ilość
energii elektrycznej wyprodukowanej i odprowadzonej do sieci
energetycznej przez instalację objętą grantem w rocznym okresie
rozliczeniowym nie przekroczyła 120% całkowitej ilości energii
elektrycznej pobranej z sieci energetycznej przez Wnioskodawcę
(Grantobiorcę) w tym samym okresie rozliczeniowym”.
KTO I JAK SKŁADA WNIOSEK?
1. Kto może otrzymać dofinansowanie do paneli PV??
O dopłatę z programu Mój Prąd 3.0 mogą występować jedynie osoby fizyczne
wytwarzające energię elektryczną na własne potrzeby (podobnie jak w
poprzednich edycjach programu). Wnioskodawcą powinna być osoba, która ma
podpisaną umowę na zakup i dystrybucję energii. Jeżeli faktura na zakup
instalacji PV będzie wystawiona np. na męża lub dziecko odbiorcy energii
i beneficjenta programu, składając wniosek powinien on wyjaśnić to np.
dopiskiem na fakturze. W razie wątpliwości NFOŚiGW może poprosić
wnioskodawcę o dodatkowe wyjaśnienie sytuacji.
Kto może złożyć wniosek o dofinansowanie do NFOŚiGW?
Wniosek w formie elektronicznej może złożyć beneficjent (właściciel
instalacji fotowoltaicznej), korzystając z generatora wniosków NFOŚiGW.
Beneficjent może też upoważnić instalatora lub inny podmiot do złożenia
wniosku w jego imieniu
2. Jak można złożyć wniosek on-line o dotację do fotowoltaiki?
Wnioski należy składać wyłącznie w wersji elektronicznej przez Generator
Wniosków o Dofinansowanie („GWD”) dostępny pod adresem
http://gwd.nfosigw.gov.pl lub poprzez stronę: www.mojprad.gov.pl
Od 2021 roku nie jest możliwe składanie wniosków w formie papierowej,
nawet za pośrednictwem instalatorów, którzy mieli wcześniej zwarte umowy
o partnerstwo z NFOŚiGW.
3. Czy w przypadku posiadania dwóch domów można otrzymać dwa
dofinansowania?
Tak. Właściciel może złożyć więcej wniosków. Dofinansowanie udzielane
jest na konkretną instalację podłączoną do licznika dwukierunkowego w
danym Punkcie Poboru Energii (PPE).
4. Ile osób będzie mogło skorzystać z dopłat?
Budżet Mojego Prądu 3.0 jest o ponad połowę mniejszy od ostatecznego
budżet dwóch pierwszych naborów (łącznie było to 1,1 mld zł). Ze względu
na niższe maksymalne wsparcie przyznawane w 2021 roku, dofinansowanie
będzie mogło uzyskać jednak niewiele mniej rodzin – 178 tysięcy (w
stosunku do ok. 220 tys. beneficjentów poprzednich naborów). Rząd
szacuje, że w ten sposób zostaną zbudowane instalacje prosumencie o
mocach średnio 5,6 kW i łącznej mocy zainstalowanej wynoszącej 995 MW
OBOWIĄZKI BENEFICJENTA
1. Jak długo instalacja ma działać?
W programie Mój Prąd 3.0 okres trwałości wynosi 5 lat. W tym czasie
beneficjenci nie pozbyć się instalacji. Sprzedając dom muszą pamiętać o
cesji obowiązków na kupującego i poinformowaniu o niej NFOŚiGW.
2. Informacja o dofinansowaniu na płocie?
Zgodnie z zasadami programu: „Beneficjent (Grantobiorca końcowy) po
uzyskaniu dofinansowania, ma obowiązek niezwłocznego umieszczenia w
widocznym miejscu – ( w miejscu lokalizacji inwestycji - np. na
budynku/ogrodzeniu) - informacji w formie trwałej tablicy wraz z
odpowiednimi logotypami (sugerowany format A3, lecz nie mniejszy niż
A4), wykonanej we własnym zakresie, o treści: Inwestycja proekologiczna
wsparta w Programie Mój Prąd”
3. O instalacji trzeba opowiadać?
Zgodnie z informacją NFOŚiGW: „Beneficjent (Grantobiorca końcowy) ma
obowiązek prowadzenia działań informacyjno-promocyjnych. Beneficjent
realizujący projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej,
zobowiązany jest prowadzić działania informacyjne i promocyjne
skierowane do opinii publicznej zarówno w trakcie realizacji projektu,
jak i po jego zakończeniu oraz w okresie trwałości projektu”.
4. Kiedy trzeba będzie zwracać dopłatę?
Trzeba pamiętać, że składając wniosek w programie Mój Prąd potencjalny
beneficjent zobowiązuje się do utrzymania dotowanej instalacji
słonecznej przez przynajmniej 5 lat od dnia wypłaty dofinansowania. W
przeciwnym razie pieniądze trzeba będzie zwrócić wraz z odsetkami.